19/10/2018

Hizib Hujan



Engkaulah – sepasang tangan yang muncul di celah-celah kitabku.  Namamu hujan, suaramu adalah al-Syazili yang sedang bersuluk.  Aku adalah sekuntum sungai dalam hutan yang sedang kaupeluk.

Sebab namamu hujan.  Engkau akan membakar kemarau yang membanjir dalam hatiku. Maka sekiranya;
1. Semalam aku tertidur, engkau adalah terik bianglala yang membangunkanku
2. Semalam aku terduduk, engkau adalah seekor kupu-kupu yang membawa kuterbang

Tidak takutkah aku nanti, bila angin datang menghentikan gerimismu – suaramu –
Lalu tercerai ekor kupu-kupumu, atau wafat warna-warnamu?

Tidak, tidak. Insya Allah yang tidak-tidak.  Kuumpamakan al-Syazili yang terlupa, barangkali separuh fana, 
lalu karam menjadi Hizib,
     seperti itulah aku laut, 
                                          yang akan menjadi tawar untukmu.  

1 comment:

Anonymous said...

Sungguh sedap puitis tuan 👏🏻👏🏻👏🏻 Semoga tuan diberi ilham untuk berpuitis akan datang